Verbouwen Cockpit shell

In de cockpit bleek de ruimte toch te beperkt en werd besloten alle raamstijlen te verwijderen en het dak een nieuwe positie te geven.
De zaag en het breekijzer moesten eraan te pas komen.
 
Met grof geweld werden de wanden en stijlen gesloopt.
Als eerste werd snel de nieuwe rechter raamstijl geplaatst, waarna de tweede al snel volgde.
 
Nu werd er meer van de orginele cockpitwand verwijderd om het cockpitdak een zodanige plaats te geven dat de binnenruimte groter werd.
Meten is weten en dat was een continue proces om de juiste maat van alle panelen te bepalen.
De nieuwe rechter beplating wordt geplaatst middels popnagels en lijmen.
 
Het oude "main instrument panel" is nog aanwezig om een beeld te houden hoe de toekomst eruit gaat zien.
De sloop van de linkerzijde is nu een feit en zal identiek worden aan de rechterzijde.
 
Ook hier komen de hamer en de beitel weer goed van pas.
Jammer van de cockpit , alles wordt verwijderd en het lijkt er niet meer op.
 
Aan de linkerzijde is nu de stalen strip zichtbaar welke het dak nu op zijn nieuwe hoogte moet houden.
De oude neusstijl is nog zichtbaar maar wordt hierna gesloopt.
De linker raamstijl is een feit en is goed verlijmd met het onder en bovendeel.
De slijptol maakt overuren om alle overtollige delen weg te slijpen.
 
Het eerste beeld waarbij u weer een indruk krijgt van een cockpit.
De nieuwe neustijl wordt uitgemeten.
Een stalen strip wordt pasgemaakt in de twee houten delen van de middenstijl.
Deze strip moet het dak versterken.
 
Na de definitieve montage van de middenstijl wordt de neus rondom de stijl
in vorm gebracht.
Een kartonnen mal is een goede oplossing om de metalen kap over de stijl te fabriceren.
Aan de nieuwe middenstijl zijn inmiddels nieuwe boven raamstijlen aangebracht en wordt de middenstijl voorbereidt op de afwerking.
 
Het dak moest worden verlengd en middels smalle aluminiumstrips werd de vorm vastgelegd.
Purschuim bleek een goede oplossing om de ruimte op te vullen.
Het purschuim werd afgesneden op de juiste maat en vorm.
Middels 2 componenten-glasvezel plamuur werd de nieuwe vorm definitief.
 
Vele lagen werden aangebracht en daarna met 2 componenten plamuur afgewerkt.
De laatste foto van de tekst Jetstream werd gemaakt en hierna werden de tekst en de oude verflagen weggeslepen.
Vele dagen van plamuren volgde.
De rand van de neuskoepel werd ontdaan van het afsluitrubber en van de scherpe delen.
Ook de pitotbuis , die was beschadigd, werd verwijderd en de beplating uitgedeukt en geplamuurd.
De cockpit diende steeds als opslagplaats van allerlei gereedschap.
Delen van de neus werden weggeslepen om een vlakke voorzijde te krijgen.
Om de linker en rechter raamstijlen netjes af te werken wordt gekozen voor
een polyester afwerking.
Een kleiner busje polyester hadden we niet in voorraad.
Het is snel werken, maar het resultaat mag er zijn.
Het schuren van de cockpit gaat door en levert een leuk plaatje op.
Aan het plamuren komt geen einde.
 
De linker pitotbuis is nog intakt en zal niet worden verwijderd.
Alle naden zijn geplamuurd.
Buiten gaat het schuren door.
 
Een deel van het dak werd weggeslepen om de juiste vorm te verkrijgen.
De nieuwe raamlijsten werden voorzien van een gelijmde aluminium strip.
 
Wederom kwam het glasplamuur om de hoek kijken.
De eerste grote stap is klaar en de cockpit heeft een nieuw uiterlijk.
Hier starten wij met het aflakken van de raamstijlen en de buitenzijde van de cockpit.
 
De cockpit is helemaal geplamuurd met 2-componenten plamuur en volledig geschuurd.
Na het ontvetten en reinigen tegen siliconenvorming wordt begonnen met de alumiumprimer.
De primer bestaat ook uit 2-componenten.
Na het drogen van de primer wordt de basiskleur aangebracht.
Omdat Martinair met de A320 in Nederland heeft gevlogen hebben wij besloten de cockpit een Martinair-look te geven.

Electronica onderdelen online Hosting www.sekerishosting.nl Winkel spartamet onderdelen met shop